Rabblande telefonförsäljare

Fick precis ett telefonsamtal från en försäljare från ”Telia”, han hade sett att jag både var Telia kund samt företagare och ville då erbjuda ett grymt erbjudande tror det vara själva mobilsurf abonnemanget. Men han lyfte väldigt mycket att man fick en dator och och det han tyckte var bäst av allt var att datorn var färdiginstallerad med virusprogram och allt, och på plats servis, och oj vad han pratade på. Jag försökte stoppa han innan han erbjöd dator då jag redan har tillräckligt med internet.. Men han pratade på, och ingen koll på vad jag hade företag inom för då skulle han kanske förstå att själva datorn och att den var färdiginstallerad inte var så viktig för mig. Men när han bablat på hann jag i alla fall säga att det bara var pris och bindningstid som var viktigt för mig, bindningstid sa han men innan han kunde säga pris behövde han prata några min om hur bra det var med lång bindningstid..

Avslutade med att säga vad jag gjorde och att jag hade fullt tillräckligt idag men att det kan vara intressant i framtiden och att han fick ha en bra dag, sen la jag på innan han han börja babbla igen.

Så tips till telefonförsäljare, lyssna på kunden, vad behöver den, och försök lyft fram det den behöver i ditt snack istället för att rabbla ett inarbetat papper. Prata heller inte så jävla länge, om inte kunden är den som är frågvis och vill prata mycket. Och då ska inte sälja något utan du ska göra kunden mer effektiv, spara pengar åt kunden, hjälpa kunden tjäna mer pengar, eller spara tid eller liknade. Det tror i alla fall jag ger bättre avslut :)

Dela med dig
Det här inlägget postades i Företagare och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Rabblande telefonförsäljare

  1. morsan skriver:

    Tror inte de som kontaktar en per telefon är intresserad av att kunden skall få några fördelar, det är nog bara fördelar för deras företag de är upplärda att skaffa.

  2. Mikael Andersson skriver:

    Morsan << Nja det är jag inte helt säker på, har fått ett par till telefonsamtal, dels ett från Unionen och dels ett från Trygghansa. Dessa var betydligt bättre, den från unionen lyssnade och lyfte fram fördelar som fanns även för egen företagare och den från trygghansa skickade ut den information jag bad om utan att kräva ett köp via telefonen. Jag tror inte försäljning över telefon skiljer sig så mycket jämfört med försäljning via hemsidor eller annonser i TV eller i butik, det som skiljer är produkten och den som framhäver den.

  3. Hampus skriver:

    Kännetecknande för telefonförsäljning om företaget inte har en bra produkt/tjänst tror jag överlag är:

    1. Få avslutet samma samtal, d.v.s ej låta kunden kolla upp fler alternativ etc. ABC (always be closing).
    2. Ställa frågor som man inte kan säga nej till, ”Du vill väl ha billigare …”.
    3. Inte godta ett nej enligt punkt 1, slänga iväg några frågor enligt punkt 2 vid ett nej.
    4. Be kunden vänta i luren medan säljaren låtsas prata med ”chefen”.
    5. Dealen i punkt 4 gäller bara om man tecknar avtal under samtalet. Sedan är det försent enligt tankesättet i punkt 1.

  4. Mikael Andersson skriver:

    Hampus << Tycker det låter som en bra förklaring 😉

Kommentarer inaktiverade.