Fel fokus i kursen

Ja det händer en hel del intressanta saker nu, men då de är i så tidigt skede väntar jag med att skriva om det här. Istället vill jag klaga lite på Annas programmeringskurs. Då hon ska bli ingenjör så måste hon läsa programmering och i hennes fall är det Ada, vilket kanske inte är mitt favoritspråk men det fungerar ju. Men idag när jag tittade förbi och skulle se hur det gick för dem så började man ju fundera om det verkligen var en programmeringskurs eller men matematikkurs hon jobbade med. Jag kan ju säga att minst halva min klass inte skulle klara av den labbuppgift som hon hade pga att de inte vet vilka formler och beräkningar som behövs göras. Det var att beräkna vinklarna mellan en vektor och olika axlar i ett 3 dimensionellt rum. Då har de väl lagt fokuset lite fel?

I och för säg handlar programmering om problemlösning men jag är ändå mycket tveksam om det var en bra uppgift. Jag skulle hellre sett att man fick tips och hjälp med vilka formler man kunde använda sig av och så ha fokus på hur man kan använda procedurer och under funktioner mm till sin hjälp. Aja, jag kunde i alla fall hjälpa dem så de kom framåt vilket var positivt :)

Dela med dig
Det här inlägget postades i Skolan och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fel fokus i kursen

  1. Hampus skriver:

    Men lärarna kanske trodde att studenterna hade läst linjär algebra och inte fattade att matematiken utgjorde ett hinder?

  2. Mikael Andersson skriver:

    Jo, men nu är det nog tyvärr så att det kan vara ett hinder för vissa studenter och tyvärr medför de att de får en negativ bild av själva programmerandet. Vilket inte är bra!

  3. Hampus skriver:

    Nej, det är nog sant.
    Bättre att lära sig det man ska lära sig till starten, för att sedan koppla ihop det med annan kunskap.
    Men jag förstår lärarna i vissa kurser på universitetet. De förutsätter att man har förkunskaper från gymnasium eller tidigare kurser, som man inte riktigt har, vilket gör det svårt för studenter. Samtidigt kan man ju inte repetera samma saker i varje kurs, utan man måste ha en progression. Detta var egentligen en helt annan frågeställning, men något jag började tänka på när jag läste din blogg…

  4. Mikael Andersson skriver:

    Jo, men ändå intressant. Men ska man tillämpa andra kunskaper bör man ha hyfsade kunskaper i båda ämnena eller i alla fall läst båda. Det hade varit mer rimligt att vi fick en sådan labb uppgift då vi bör kunna programmera och även kunna matten också (även om många inte kan det). Aja det kan bli långa diskussioner om detta :)

Kommentarer inaktiverade.