En vecka i Jämtlandsfjällen

Resan började med Nattåg från Norrköping på fredag kväll till Undersåker där vi klev av på lördags morgonen. Där efter taxibuss till Vålodalen där vi började vår vandring. Kan flika in med att informera att Svenska skidlandslaget var där och tränade, vi såg dock bara deras bilar. Vandringens början var väl kanske inte den bästa, ganska geggigt och regn hela dagen, och otroligt trötta när vi kom fram. Men efter väldigt många timmars sömn var vi sedan pigga dagen där på. Vi fortsatte sedan våran färd mot Sylarna som vi kom till efter tre dagsturer. Dagen då vi skulle bestiga Storsylen så vaknade vi i strålande sol och begav oss mot toppen. Men när vi kommit upp på en förtopp så kom det in ett moln och det började duggregna. Vi funderade på att vända men avvaktade och 10minuter där efter var det strålande sol igen och vi tog oss upp på toppen.

Då vi hade planerat en extra dag för toppbestigningen så kom vi iväg en dag tidigare än beräknat. Dagsturerna blev även lite kortare och det var kanske tur då Anna fått lite förslitningsskador efter vi vandrat ner från toppen. Så vi fick även en dag i Enafors där vi gick en stig upp på en bergstopp som byalaget rekommenderade varmt. Och vi kan bara hålla med, det var riktigt fint!

Finaste etappen var nog ändå den som vi gick sista dagen mot Enafors från Snasahögarna, från stenigt fjäll, till finare fjäll, sedan låg björkskog, lite högre med små buskar och sedan till urskogen. Efter hela vägen forsade Silverfallet, så det är att rekommendera om ni vill gå en kortare tur. Totalt blev vår vandring 87km, ca 2640m höjd uppåt + sista dagen ca 8 km, 220m höjdmeter.

Färden bar sedan hemåt i lördags med nattåg till Katrineholm, frukost på stadshotellet och sedan var vi i Linköping vid 12-tiden. Efter en veckas lugn och ro blev det full fart direkt, men nu lagom till jag ska till skolan så har jag fått ordning på det mesta.

Bjuder på några bilder här nedan, fler finns att se i mitt album. Det finns även några fler på min dator, men de bjuder vi bara på om ni kommer och hälsar på :)

Spanar ut över milslånga fjällmarker.

Vår vandring påväg mot Sylarnas topp.

Lunch uppe på fjället.

Dela med dig
Det här inlägget postades i Äventyr och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till En vecka i Jämtlandsfjällen

1. Marie skriver:

Jag kommer och tittar.

2. Ulrika skriver:

Har ni haft det hur bra som helst eller?

Kram till er båda

3. Ulrika skriver:

Vilka fina bilder! :-)

4. morsan skriver:

Härliga bilder! Får planera in ett besök i Linköping för att kolla resten av bilderna!

5. robban skriver:

Tack för alla fina uppiggande fjällbilder som en sen avslutning på en tung arbetsdag på ÅF. God natt!